Sokszor csak pár mozdulaton vagy másodpercen múlik, hogy valakit szimpatikusnak gondolunk. Úgy gondolom ez vezetőként különösen fontos, hiszen mind az alkalmazottakkal, mind az üzleti partnerekkel szemben elengedhetetlen a helyes magatartás, illetve az illemszabályok betartása, hogy elnyerjük bizalmukat!

Most hoztunk 5 +1 dolgot, amire vezetőként érdemes lehet odafigyelni!

1. Kézfogás

Nem véletlen ezzel kezdjük a felsorolást, hiszen ez több szempontból is lényeges, illetve a találkozások első pár másodperce legtöbbször ezzel telik, ami tudjuk, hogy vízválasztó is lehet. Először is, ha tudod, hogy kézfogásra fog sor kerülni, akkor próbáld kicsit felmelegíteni a tenyered, hiszen a hideg kezek elég rossz benyomást kelthetnek. Ez fordítva is igaz, figyelj oda arra, hogy ne legyen túl izzadt se! Az sem mindegy, hogy a kézfogás túl szoros vagy túl gyenge, bár nem könnyű, de érdemes megtalálni az arany középutat. A laza szorítás ,,döglött hal” jelleget ölthet, ami bizonytalan személyiségre utal. Az erős kézfogás pedig túlzott határozottságot sugall, ami szintén nem hasznos. Még egy érdekesség, hogy igyekezzünk arra, hogy kezünk ne kerüljön se alura, sem felülre, hanem egymás mellé, ezzel ugyanis azt közvetítjük, hogy egyenrangú félnek tekintjük a másikat.

2. Hagyd a másikat először beszélni.

A szociálpszichológusok szerint jó benyomást kelthetsz azzal, ha hagyod, hogy először a másik beszéljen, hiszen köztudott a legtöbb ember szeret magáról mesélni. Ezek mellett próbálj meg valami közös pontot találni, amiről kezdetben társalogni lehet, igazából egyfajta ,,jégtörőt”, ez lehet például egy közös hobbi is.

3. Tarts szemkontaktust

Ez talán az egyik leghatásosabb dolog, amit tehetsz. Hiszen te se gondolod, hogy egy magabiztos vezető majd a cipője orrát bámulva osztja ki az alkalmazottakat? De hidd el, hogy nagyon sokan nem képesek a folyamatos szemkontaktus tartására. Pedig ha betartod, akkor nagyobb eséllyel kelted fel a beszélgető partnered figyelmét. Ráadásul tudományosan bizonyított, hogy jobban emlékeznek majd arra is, amit mondtál. Egy szemkontaktussal tehát: magabiztosságot kelthetsz, pozitív érzelmet válthatsz ki és mélyebb nyomot is hagysz vele, használd tehát bátran!

4. Ne nézegesd a telefonodat, órádat

Azt hiszem ezt nem kell túlragozni, hiszen nagyon rossz visszajelzést adhat annak az embernek, akivel éppen társalgást folytatunk. Szerintem az egyik legfontosabb szabály, hogy tiszteljük mások idejét, ne gondold, hogy a tiéd fontosabb! Ezt a pontos érkezésen kívül úgy is megteheted, hogy a figyelmedet teljesen a beszélgető partnerre fordítod és nem próbálsz meg folyton a telefonodra vagy az órádra pillantani.

5. Tarts legalább egy méter távolságot

Elengedhetetlen a megfelelő távolság megtartása, hiszen nem jó sem túl közel, sem túl távol elhelyezkedni a másiktól! A legtöbb ember nem szereti, ha behatolnak a ,,magánszférájába”, azonban nem érdemes a szoba leghátsó pontjában sem helyet foglalni, ez ugyanis nagyon rideg, távolságtartó hatást kelt.

+1: Kényszeres cselekedetek: Az emberek nagy része rendelkezik ilyen önmagát nyugtató dologgal: pl. körömrágás, láb rázogatás, hajbirizgálás, ujjropogtatás. A baj ott kezdődik, hogy sok esetben észre sem vesszük, hogy csináljuk a szokásos mozdulatokat. Ha tudod, hogy ilyen veled is előfordulhat ilyen, akkor mindenképp törekedj a kényszeres cselekvések felhagyásával legalább a tárgyalás ideje alatt!

És még egy elengedhetetlen dolog, mosolyogj! 🙂 Na vicsorogni azért nem kell, de egy két bátorító vagy kedves mosoly minden helyzeten sokat segít.

Egyes kutatások szerint összesen 7 másodpercünk van az első találkozáson arra, hogy jó benyomást keltsünk. Érdemes tehát erre a területre is több figyelmet szentelni és megfelelően kiépíteni szükséges magatartás formát, használd ehhez a fentebb ismertetett pontokat!